مراحل رشد مو

مراحل رشد مو چگونه است؟

مراحل رشد مو چگونه است؟

چرخه‌ های رشد مو شامل سه مرحله می‌ باشد: آناژن، کاتاژن و تلوژن
مرحله آناژن:

این مرحله،‌ مرحله رشد مو است که بین 2 تا 8 سال طول می‌ کشد. در طول این دوره، سلول‌ ها در پاپیلا یا جوانه ی مو به سرعت تقسیم می ‌شوند و تنه مو در حالی که از پیاز مو به سمت بالا می ‌‌آید و از منفذ آن خارج می‌ شود، کراتینی یا شاخی می ‌شود.
در همین حال پیاز مو به بخش ‌های عمیق ‌تر پوست (درم) نفوذ می ‌کند تا تغذیه لازم را به دست آورد. افرادی که مرحله رشد طولانی آناژن را دارا می باشند، می ‌توانند موهای بسیار بلندی داشته باشند، دیگران که در این مرحله رشد موی‌شان کوتاه است، موهای چندان بلندی نخواهند داشت.
مو با سرعت 1/25 سانتی ‌متر در ماه رشد می‌ کند، بنابراین مویی که کوتاه نشود، ممکن است بین 20 تا 30 سانتی‌ متر رشد کند.
مراحل رشد مو چگونه است؟
مرحله کاتاژن:
به دنبال مرحله آناژن، مرحله کاتاژن رخ می ‌دهد که یک مرحله کوتاه بین دو تا چهار هفته‌ است. در این مرحله که بخشی از یک فرایند ایجاد موی جدید است،‌ پیاز موی قدیمی تحلیل می ‌رود و رشد مو متوقف می‌ شود، ‌اما مو نمی ‌ریزد. در طول مرحله کاتاژن، پیاز مو تحلیل می‌ رود و اندازه آن به یک ششم طول طببیعی‌‌اش‌ می ‌رسد.
بخش پایینی پیاز مو تخریب می ‌شود،‌ جوانه مو درون بخش عمقی پوست(درم) تحلیل مراحل رشد مو چگونه است؟ می ‌رود، و پیاز مو از جریان خون جدا می ‌شود و نهایتا در حالی که پیاز مو در حال متلاشی شدن است،‌ تنه مو به بالا رانده می‌ شود.
مرحله تلوژن:
در مرحله بعد، فولیکول یا پیاز مو به مرحله تلوژن یا استراحت وارد می‌ شود، که دو تا چهار ماه به طول می ‌انجامد. در این دوره مو، هنوز رشد نمی ‌کند، اما متصل به پیاز مو باقی می ‌ماند، در حالی که جوانه مو درون بخش عمقی پوست(درم) وارد یک مرحله استراحت شده است. حدود 10 تا 15 درصد از همه موها در هر زمان در این مرحله قرار دارند.
بعد از این که مرحله تلوژن کامل شد، مو به مرحله آناژن باز می ‌گردد. در این زمان است که تنه موی جدید تشکیل می ‌شود و موی قدیمی را به بیرون می‌ راند و مو می ‌ریزد.
در هر روز به خاطر این روند طبیعی رشد مو،‌ به طور متوسط 50 تا 100 تار مو مراحل رشد مو چگونه است؟ می‌ ریزد. این ریزش مو طبیعی است و همان موهایی است که شما هر روز هنگام دوش گرفتن یا شانه کردن مو متوجه ریزش آن ها می ‌شوید.

چه عواملی باعث کاهش رشد مو و ریزش مو می شود ؟

افزایش سن و پیری
عوامل ژنتیکی و داشتن سابقه خانوادگی
رژیم های نامناسب و سنگین که منجر به کمبود مواد معدنی ، ویتامین ها مراحل رشد مو چگونه است؟ و پروتئین بدن می شود
مشکل عدم تعادل هورمونی
استرس فیزیکی مو ، برای مثال استفاده از شامپو نامناسب و یا مواد آرایشی و بهداشتی بی کیفیت
عوامل محیطی مانند تغییرات آب هوا ، آلودگی هوا، تغییرات فصلی ، میزان تابش نور خورشید و …
مسائل روحی و روانی مانند ترس ، اضطراب دائمی ، خستگی ، افسردگی
مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی (سرترالین و …) و داروهای رقیق کننده خون (وارفارین ، پلاویکس و ..)
کاهش وزن ناگهانی
سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند باعث کاهش رشد مو و ریزش مو شوند که اکثر آنها از کنترل ما خارج هستند . به همین دلیل باید با تمرکز بر تغذیه مناسب و استفاده از مکمل ها و سایر عوامل و دلایلی که تا حدودی در اختیار ما هستند ، تا جایی که می توانیم به حفظ سلامت موهای خود کمک کنیم .

مراحل رشد مو چگونه است؟

مراحل رشد مو چگونه است؟
1 ) تاثیر بیوتین بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یا همان ویتامین B7 نوعی ویتامین محلول در آب است که کمبود آن باعث مراحل رشد مو چگونه است؟ ریزش مو و کاهش سرعت رشد مو می شود . از آنجایی که ویتامین های محلول در آب در بدن ذخیره نمی شوند ، در صورتی که تغذیه مناسبی نداشته باشید به سرعت بدنتان دچار کمبود بیوتین خواهد شد .
پیشنهاد برای دریافت بیوتین :
2 الی 3 عدد قرص ویتامین B7 را پودر کنید
پودر را با کمی روغن زیتون و یا روغن نارگیل مخلوط کنید
پوست سر را هر شب با این مخلوط ماساژ دهید و اجازه بدید تا صبح بر روی سر باقی بماند
بعد از بیدار شدن از خواب ، موهای سر خود را کاملا بشویید.
این کار را می توانید دوبار در هفته انجام دهید

مراحل رشد مو چگونه است؟
2 ) کمبود ویتامین می تواند باعث ریزش مو شود
بجز بیوتین که اشاره شد ، بسیاری از ویتامین های دیگر نیز در سلامت مو نقش دارند . ویتامین E یک ویتامین کلیدی برای افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو محسوب می شود . این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به کاهش استرس اکسیداتیو پوست سر مراحل رشد مو چگونه است؟ کمک می کند . این خاصیت ویتامین E تا حدود زیادی بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو بخصوص در مناطق گرمسیر کمک می کند .
ویتامین ضروری دیگر ، ویتامین C است . این ویتامین می تواند باعث تازه سازی سلول های پوست سر شده و به تقویت فولیکول های مو کمک کند . می توانید قرص ویتامین C را پودر کرده و به روغن نارگیل و یا روغن زیتون اضافه کنید و پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید . از این روش می توانید دوبار در هفته استفاده کنید . توجه داشته باشید که روش های مختلف را با هم و به صورت همزمان انجام ندهید . برخی از این روش ها می تواند با یکدیگر تداخل ایجاد کند .

مراحل رشد مو چگونه است؟
3 ) تاثیر روغن نارگیل در افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو

روغن نارگیل طبیعی یکی از بهترین روغن ها و مواد طبیعی برای حفظ سلامت مو و افزایش رشد مو می باشد . روغن نارگیل سرشار از پتاسیم است که می تواند سلامت پوست سر را افزایش داده به رشد موهای جدید کمک کند و موهای آسیب دیده را درمان کند . همچنین روغن نارگیل می تواند باعث کاهش شوره سر شده و از ریزش مو جلوگیری کند .
روش پیشنهادی :
روغن نارگیل را گرم کنید و موقع خواب به آرامی با روغن نارگیل پوست سر را ماساژ دهیدمراحل رشد مو چگونه است؟ و صبح روز بعد طبق معمول موهای خود را بشویید مراحل رشد مو چگونه است؟ .شما می توانید دوبار در هفته از این روش استفاده کنید . روغن نارگیل مصرفی باید طبیعی بوده و کیفیت مناسبی داشته باشد .
4 ) از کپسول روغن ویتامین E استفاده کنیدویتامین E تاثیر بالایی در سلامت مو و رشد مو دارد .

روغن ویتامین E غنی از مراحل رشد مو چگونه است؟ آنتی اکسیدان هایی است که به کاهش رادیکال های آزاد کمک می کنند . این خاصیت می تواند باعث کاهش التهاب پوست سر شده و اکسیژن رسانی به پوست سر را افزایش دهد . ماساژ پوست سر با روغن ویتامین E می تواند رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری کند . همچنین باعث صاف و نرم شدن موها خواهد شد .
روش پیشنهادی :
7 الی 8 عدد کپسول روغن ویتامین E را باز کرده و قبل از خواب پوست سر خود را با استفاده از این روغن ماساژ دهید . صبح روز بعد موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید . این کار ا حداکثر دوبار در هفته می توانید انجام دهید . بعد از اینکار موهایی شما صاف ، نرم و خوش حالت خواهند شد .

مراحل رشد مو چگونه است؟
5 ) تاثیر روغن رزماری بر افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
روغن رزماری باعث افزایش تقسیم سلولی و افزایش رگ های خونی می شود . این خاصیت روغن رزماری باعث افزایش خونرسانی به پوست سر و فولیکول های مو شده و به سلامت مو و کاهش ریزش مو کمک می کند .
روش پیشنهادی :
یک قاشق چایخوری روغن رزماری را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی مخلوط کرده و هر شب روی پوست سر خود بمالید . همچنین می توانید روغن رزماری را با شامپوی خود مخلوط کنید . از این روش دوبار در هفته استفاده کنید .
6 ) تاثیر روغن آرگان بر رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
روغن آرگان بر روی موهای نازک و شکننده معجزه می کند . مراحل رشد مو چگونه است؟ روغن آرگان به نرمی و لطافت مو کمک کرده و با بهبود سلامت فولیکول های مو ، به رشد بیشتر مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می کند . همچنین این روغن طبیعی ، موهای آسیب دیده سر را ترمیم می کند .
روش پیشنهادی :
فقط کافی است هفته ای دوبار موها و پوست سر خود را با روغن آرگان ماساژ دهید مراحل رشد مو چگونه است؟ و یک ساعت بعد آن را کاملا بشویید . این کار را می توانید هفته ای دوبار انجام دهید . ماساژ مو با روغن آرگان باعث نرمی و درخشندگی موهای شما خواهد شد .

مراحل رشد مو چگونه است؟
7 ) تاثیر روغن مریم گلی بر رشد مو و پیشگیری از ریزش مو
روغن مریم گلی حاوی آنتی اکسیدان هایی است که برای سلامت مو مراحل رشد مو چگونه است؟بسیار مهم و مفید است .
روش پیشنهادی :
1 قاشق چای خوری روغن مریم گلی را با 2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید و قبل از خواب پوست سر را با این مخلوط ماساژ دهید . صبح روز بعد به صورت معمول موی های خود را بشویید . از این روش دوبار در هفته استفاده کنید .

مراحل رشد مو چگونه است؟
8 ) روغن اسطوخودوس
روغن اسطوخودوس به عنوان یکی از روغن ها و روش های طبیعی مفید برای زیبایی بیشتر شناخته می شود . از این روغن برای درمان آلوپسی و ریزش مو نیز استفاده می شود . اسطوخودوس همچنین به بهبود خواب و کاهش استرس نیز کمک می کند که همین مورد می تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک می کند .

روش پیشنهادی :
3 الی 4 قطره روغن و یا اسانس اسطوخودوس را با دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل و یا روغن زیتون مخلوط کنید . پوست سر خود را با این مخلوط ماساژ دهید و بعد از یک ساعت سر خود را شستشو دهید . این روش را می توانید دوبار در هفته انجام دهید .
9 ) روغن کتان
دانه های روغنی کتان سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که موهای خشک ، شکننده را تقویت می کند . اسیدهای چرب امگا 3 موجود در این دانه های روغنی باعث افزایش رشد مو می شود .
روش پیشنهادی :
1 قاشق چای خوری روغن دانه های کتان را با روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط کرده و قبل از خواب پوست سر و موهای خود را با آن ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید . این روش را دو بار در هفته تکرار کنید .
10 ) روغن زیتون برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو
استفاده از روغن زیتون از ایجاد هورمون DTH (که نقش موثری در طاسی مردانه دارد) جلوگیری کرده و به افزایش رشد و سلامت مو کمک می کند .همچنین از روغن زیتون می توانید به عنوان نرم کننده استفاده کنید . آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون به رشد مو کمک می کند .
روش پیشنهادی :
روغن زیتون را گرم کرده و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید . حوله را با آب گرم خیس کنید و سپس آن را فشار دهید تا آب اضافه آن خارج شود . این حوله نم دار را روی سر خود قرار دهید و 15 الی 20 دقیقه صبر کنید . سپس موهای خود را به صورت معمول بشویید . اینکار را می توانید 4 الی 5 بار در هفته انجام دهید .

مراحل رشد مو چگونه است؟
11 ) روغن کرچک
روغن کرچک یکی از روغن های طبیعی و مفید است که می تواندمراحل رشد مو چگونه است؟ رشد موها را بیشتر کرده و از ریزش مو جلوگیری کند . همچنین موهای نازک را ترمیم می کند و باعث براق و خوشرنگ شدن مو می شود . طبق ادعای برخی از محققان ، روغن کرچک یکی از بهترین درمان های طبیعی برای مو است .

سر خود را بشویید و تمیز کنید . سپس پوست موی سر خود را با روغن کرچک ماساژ دهید . یک حوله گرم و نم دار را روی سر خود قرار دهید و 20 دقیقه صبر کنید .برای نتیجه بهتر می توانید کمی آب لیموی طبیعی به روغن کرچکاضافه کنید . روغن کرچک می تواند به کاهش شوره سر نیز کمک کند .
12 ) روغن بادام
خشک شدن پوست سر باعث مشکلات بهداشتی و همچنین ریزش مو می شود . مراحل رشد مو چگونه است؟ رروغن بادام می تواند پوست سر را مرطوب کرده ومراحل رشد مو چگونه است؟ به رشد بهتر موها کمک کند . همچنین باعث درمان خارش پوست سر می شود .
روش پیشنهادی :‌
پوست سر خود را قبل از خواب با روغن بادام به آرامی ماساژ دهید . مراحل رشد مو چگونه است؟ صبح روز بعد موهای خود را با شامپوی ملایم طبق معمولا بشویید . اینکار را می توانید دوبار در هفته تکرار کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *