ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

 

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

ریزش مو، مساله ای است که تمام مردم دنیا با آن روبرو هستند. دلایل متعددی می‌تواند موجب ریزش مو شود که از جمله این دلایل می توانیم به استرس، آلودگی و استفاده از برخی ها از داروها برای درمان بیماری هایی مانند سرطان اشاره کنیم. یکی از دلایل رایج ریزش مو به ویژه در میان خانم ها، عدم تعادل هورمونی است. در اینجا دلایل ریزش موی هورمونی در خانم ها و برخی از روش های مقابله با آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

دلایل ریزش موی هورمونی

استروژن

دو هورمون جنسی زنانه عبارتند از استروژن و پروژسترون. استروژن که در تخمدان تولید می‌شود وظیفه ظهور ویژگی های زنانه را بر عهده دارد و تاثیرات مقدار ناچیزی از هورمون تستوسترون که در بدن خانم ها وجود دارد را پنهان می‌کند.

این هورمون زنانه، رشد موی سر را تحریک کرده و در عین حال، تاثیر آن بر رشد مو در سایر قسمت های بدن را کاهش می‌دهد. رابطه موجود میان استروژن و ریزش مو در دو مرحله از زندگی به شکل زیر می‌باشد:

پس از زایمان: در طول دوران حاملگی ، مقدار استروژن در خون خانم ها افزایش می‌یابد. این سطح بالای هورمون تا شش ماه پس از تولد نوزاد نیز به همین صورت باقی می‌ماند. از آنجا که استروژن، رشد مو را تحریک کرده، مرحله آخر رشد مو یعنی تلوژن را کند می‌کند. زنان باردار، رشد موی بیشتری را تجربه می‌کنند. اما با آغاز کاهش این سطح استروژن، مادران جوان با ریزش مو مواجه می شوند که ریزش موی پس از وضع حمل نامیده می‌شود.

یائسگی: برخلاف دوران بارداری که سطح استروژن افزایش می‌یابد، در مرحله یائسگی مقدار هورمون زنانه به شدت کاهش می‌یابد.

به این ترتیب کاهش سطح استروژن می‌تواند ریزش مو را به مقدار قابل توجهی تحریک کند.

یکی دیگر از دلایل ریزش مو در خانم ها، توقف استفاده از قرص های ضد بارداری است. قرص های ضدبارداری علاوه بر جلوگیری از حاملگی، دارویی هستند که برای درمان سندرم تخمدان های پلی کیستیک یا تخمدان کیست زا تجویز می‌شوند. این داروها حاوی مقدار زیادی استروژن هستند و در صورت توقف استفاده، منجر به ریزش موی هورمونی می‌شوند.

زنانی که تحت درمان سرطان قرار دارند نیز تاثیر مشابهی را تجربه می‌کنند زیرا عملکرد تخمدان دچار اختلال می‌شود. همچنین خانم هایی که عمل جراحی هیسترکتومی(برداشتن تخمدان) را پشت سر گذاشته اند نیز کاهش شدید سطح استروژن در بدن را تجربه می‌کنند.

روش های مقابله با ریزش موی هورمونی در خانم ها:

افزایش مصرف مواد غذایی غنی از فیتواستروژن ها مانند توت فرنگی، حبوبات، مغزها(گردو، پسته و…) به همراه بنشن ها( عدس، نخود و…)

کنترل سطح استرس زیرا استرس می‌تواند سطح استروژن موجود در بدن را به شدت کاهش دهد.

عدم استعمال دخانیات: دوری از استعمال دخانیات نه تنها به حفظ سلامت عمومی شما کمک می‌کند بلکه سطح استروژن ترشح شده در بدنتان را افزایش می‌دهد.

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

افزایش بیش از حد هورمون های مردانه

یکی از بهترین روش ها برای مقابله با این مشکل و مقابله با ریزش موی هورمونی، تغذیه به شیوه درست و مناسب است.

شما باید در رژیم غذایی خود سبزیجات، چربی های سالم، مقدار مناسب پروتئین و کربوهیدارت ها را بگنجانید.

تمرینات ورزشی را در برنامه روزمره خود قرار دهید. کاهش وزن می تواند تاثیر فوق العاده ای بر جای گذارد.

لازم است استرس خود را کنترل کنید زیرا با افزایش استرس، شرایط شما بدتر خواهد شد و گوش دادن به موسیقی یا تمریناتی مانند مدیتیشن می‌تواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت شما بگذارد.

خواب کافی از اهمیت زیادی برخوردار است. به این ترتیب لازم است حداقل 7 ساعت در شبانه روز بخوابید تا بدن بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. تحقیقات نشان داده اند که عادت های ناسالم خواب می‌توانند محرکی برای عدم تعادل هورمونی و ریزش مو باشند.

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

انسولین

دیابت، بیماری است که به دلیل ضعف بدن در تولید انسولین یا پاسخگویی نسبت به آن ایجاد می‌شود. البته دیابت بسته به نوع ضعف بدن به دو دسته دیابت نوع 1( بدن نمی تواند انسولین تولید کند) و دیابت نوع 2(انسولین تولید شده به درستی به کار نمی‌رود) تقسیم بندی می‌شود.

دیابت به عنوان یکی از دلایل مرسوم ریزش مو تلقی می‌شود. بالا بودن سطح قند خون در بدن می‌تواند رشد موی سر را مختل کند و این اتفاق ممکن است در یکی از سه مرحله رشد مو رخ دهد.

کاربرد نادرست انسولین می‌تواند آلپسیا را به دنبال داشته باشد که ریزش مو در برخی از نقاط خاص سر است. در این شرایط، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می‌کند و شانس بازگشت رشد مجدد موها نیز بسیار کم است.

ریزش موی هورمونی و روش های مقابله با آن

روش های مقابله با تاثیر انسولین بر ریزش مو

مصرف مواد غذایی غنی از بیوتین مانند سیب زمینی، چغندر، پیاز، تخم مرغ و… برای مقابله با آن بسیار موثر است، زیرا افراد مبتلا به دیابت معمولا سطح ویتامین پایینی دارند. بیوتین و ویتامین B7 به رشد مو کمک می‌کنند.

سعی کنید پوست سر را هر روز ماساژ دهید این امر سبب افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از ریزش موی هورمونی در مرحله نخست رشد مو می‌شود.

سطح قند خون را به صورت مرتب چک کنید. سطح بالا یا پایین قند خون می‌تواند گردش خون در بدن را مختل کند و این امر در نهایت منجر به ضعیف و نازک شدن موها می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *